”Creating strategy focused organizations with Balanced scorecard”
1992 skrev Robert Kaplan och David Norton artikeln om Balanced Scorecard. Begreppet har sedan blivit välkänt och renommerat världen över.
Robert pratade om vikten att organisationer tillämpar strategier och scorecard. Företag som lyckas med detta har lyckats med följande punkter:
- Högsta ledningen tror på konceptet och är övertygade
- Översätta strategier till operationella termer
- Få med hela organisationen
- Motivera personalen till att strategin är allas jobb
- Kontinuerlig process
Scorecards löser ofta gapet mellan Mission – Vision - Strategy, från top management, nyckelpersoner och mellanchefer.
Arbetet med att sätta upp strategikartor börjar med att definiera de finansiella och kundrelaterade målen. Därefter arbetar man efter de fyra perspektiven som är hörnstenarna i balanserade scorecards:
- Finansiellt perspektiv
- Kundperspektiv
- Affärsprocessperspektiv
- Lärande- och tillväxtperspektiv
Han visade några exempel på hur olika företag byggt upp sina strategikartor och hur man sedan kan koppla detta till sina BI-system. Mot slutanvändarna skall man kunna presentera strategikarta, balanced scorecard och aktivitetsplaner. Han pratade om hur Performance Point Server stödjer detta koncept.
torsdag 10 maj 2007
10/5 – 09:15 – 10:15 Key Note Dr. Robert Kaplan
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar